Ursula Peters is een van de zij-instromers die het oriƫntatietraject van VOTA heeft gevolgd. Inmiddels is ze alweer zeven maanden werkzaam binnen het onderwijs. Wij hebben haar een aantal vragen voorgelegd.
Ik ben onderwijskundige en heb jaren in het bedrijfsleven gewerkt en daarna als zelfstandig onderwijskundige. Leren en ontwikkelen is mijn passie. Ik vind het leuk om leertrajecten vorm te geven en om anderen te laten leren, in welke vorm dan ook. De laatste jaren is het tekort aan leraren veel in het nieuws geweest. Dat heeft me aan het denken gezet. Kan ik hier een steentje aan bijdragen?
Ik ging eens googelen om me te oriënteren en kwam al snel op de site van VOTA terecht. Ik stuurde een mailtje naar Brenda (instroommakelaar VOTA) met wat vragen en vanaf toen is een en ander in een stroomversnelling geraakt. Voor ik het wist zat ik in een oriëntatietraject van VOTA. En nu ben ik alweer zeven maanden werkzaam in het onderwijs. Zo snel kan het gaan.
Het zij-instroom traject is heel pittig. De eerste maanden kwam er ontzettend veel op me af. Want werken in het onderwijs is heel anders dan ik gewend was. En alles, echt alles was nieuw. Tegelijkertijd word je als zij-instromer als een volwaardige leerkracht behandeld. Je draait vanaf dag één volop mee, maar je bent natuurlijk nog een beginner. Dat is soms heel confronterend, want er wordt veel van je verwacht.
Het onderwijs is ontzettend leuk. Elke dag is anders. En elke leerling is anders. Ik vind het leuk als ik leerlingen kan uitdagen om net iets meer te doen dan nodig is. Laatst kregen leerlingen de opdracht om een gedicht te schrijven en het op hun eigen manier vorm te geven. Als een leerling dan net iets verder gaat en er een rap van maakt, dan geniet ik. Ook geniet ik van de spontaniteit van sommige leerlingen. Van de ene leerling krijg ik een tekening, van een ander een zelfgemaakt armbandje en weer een andere leerling mailt me in het weekend om te vertellen dat ze een leuk boek heeft gelezen. Dat soort dingen maken het onderwijs een hele leuke plek om te werken!
Naast je werk ook nog studeren, vraagt veel van je. Daar moet je echt tijd voor maken. Gelukkig merk ik dat de modules goed aansluiten bij de praktijk. Naast theorie zijn er ook veel opdrachten die je tijdens de lessen kunt uitvoeren. Daarmee leer je eigenlijk in de praktijk!
Bedenk heel goed waarom je dit wilt gaan doen, wat je drijfveer is. Oriënteer je van tevoren, meld je bij de instroommakelaar van VOTA ([email protected]), kijk mee op scholen, ga in gesprek met leerkrachten en zoek een school die bij je past.
Wil jij ook de overstap maken naar het onderwijs? Kijk hier voor meer info! vota.nl/ik-wil-overstappen-naar-het-onderwijs
Op de foto: Ursula (midden) tussen haar begeleiders Jeroen Rohaan (links) en Marlies Mäkelburg (rechts) van stichting Portuur.