Ervaringsverhaal zij-instromer oriëntatietraject: Liedeke Oosterik

26-06-2024

Liedeke Oosterik is een van de zij-instromers die het oriëntatietraject van VOTA volgt. Zij deelt graag haar verhaal met jou. Hoe gaat het nu met haar en wat vindt zij er tot nu van? Wij hebben haar een aantal vragen voorgelegd:

Waarom heb je gekozen voor het onderwijs en het oriëntatietraject?

Het onderwijs kriebelde al geruime tijd. Op mijn werk haalde ik als praktijkopleider enorm veel voldoening uit het begeleiden van stagiairs. Ik genoot enorm van zowel het vakinhoudelijk uitdagen en laten kennismaken met de praktijk, als het coachen op persoonlijk vlak. Ik had altijd al de ambitie om daar een keer wat mee te gaan doen, alleen kwam daar door mijn privésituatie nooit wat van.

Het moment was daar toen ik na een verhuizing en het stoppen bij mijn oude baan echt de tijd vrij kreeg om me goed te gaan oriënteren op een overstap naar het onderwijs. Bij het ‘Word Docent Event’ van Windesheim leerde ik VOTA kennen. De presentatie van Brenda, instroommakelaar van VOTA, over de opzet van het oriëntatietraject sprak me enorm aan. Toen ik daarna Nathalie (ook instroommakelaar) sprak voor meer toelichting wist ik het zeker: in de trein naar huis heb ik mijn sollicitatiebrief voor het oriëntatietraject geschreven en bijna nog diezelfde nacht verstuurd.

Wat vind je de opzet van het oriëntatietraject? Kon je het goed combineren en wat heeft het jou gebracht?

Ik ben enorm blij met de kennis en ondersteuning van Brenda en Nathalie. Doordat zij de processen kennen en me daarin de weg wijzen, is het minder overweldigend en goed gestructureerd.

Ik had alle tijd van de wereld voor dit traject en daar ben ik heel blij mee. Ik heb bij ruim tien scholen meegelopen, en dat is zo waardevol geweest! Ik ben heel dankbaar voor het enthousiasme van al die schoolopleiders, die niet alleen een dagplanning voor me opstelden, maar ook tijd vrijmaakten om met mij te praten over mijn ideeën en plannen, en me ook te spiegelen! De schoolopleiders en docenten hebben mij enorm verder geholpen in mijn beeldvorming over het onderwijs. Ik heb een fantastische inkijk in een heleboel keukens gekregen, en ik heb ook geleerd wat voor mij belangrijk is: wat voor docent zou ik willen worden en in welke omgeving zou ik goed gedijen?

Wat heeft het meelopen je opgeleverd? En hoe vond je het eigenlijk weer op een middelbare school nu je daar rondliep als toekomstig docent?

Ik heb meegelopen in het voortgezet speciaal onderwijs, op het mbo en op alle niveaus en jaren van het voortgezet onderwijs. Hierdoor heb ik echt een beter beeld gekregen bij de verschillende schooltypen en wat dat van je vraagt als docent. Maar ook bijvoorbeeld van wat de invloed van het schoolgebouw is op mij. Ik heb wel een ideaalplaatje van wat ik voor mijzelf zou willen als docent, maar dat is de lange termijn. Juist door al dat meekijken heb ik een gerelativeerd en gebalanceerd beeld gekregen: er kan altijd iets beter of anders, maar het staat en valt met de collega’s die je hebt. En voor mij als zij-instromer is de begeleiding die ik wel of niet kan krijgen van de schoolopleider en de collega’s cruciaal.

Sommige scholen waren overweldigend om rond te lopen, op andere voelde ik me meteen thuis. Door een enkele docent werd ik voor de klas gezet, en daar merkte ik meteen “dit is mijn plek!”. Helemaal toen ik zelf ook een les had voorbereid en die drie keer achter elkaar mocht geven. Hoewel het best spannend was omdat ik de leerlingen en hun achtergronden niet kende, voelde die rol van docent zo goed voor mij. Dat was de definitieve bevestiging: ik wil de klas in!

Welke route wil je gaan bewandelen? Hoe zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik wil starten als zij-instromer in beroep: bij Saxion ga ik de tweedegraads lerarenopleiding PD (pedagogisch didactisch) volgen. In twee jaar tijd kan ik dan mijn bevoegdheid halen. Vakinhoudelijk heb ik door voorgaande studies en werk voldoende voorkennis voor de inhoud van het vak Nederlands. Ik ben nog druk aan het solliciteren om een school te vinden waar ik drie dagen per week les zou kunnen geven en waar ik goede begeleiding krijg om duurzaam te starten aan een carrière in het onderwijs.

Over 5 jaar verwacht ik dat ik onbewust bekwaam ben geworden in klassenmanagement, pedagogiek en didactiek en dat ik volop kan ‘spelen’ in mijn lessen. En de kans is groot dat ik dan weer aan een volgende opleiding zal beginnen, mijn eerstegraads of een verdiepende master – wie zal het zeggen? Ik wil mezelf blijven ontwikkelen, ik wil plezier houden in mijn werk, en ik wil vooral mijn leerlingen blijven boeien en uitdagen.

Wat zou je iemand willen meegeven die ook aan dit traject zou willen beginnen?

Maak de tijd vrij om op verschillende scholen mee te lopen en al die indrukken op te doen. Zelfs als je denkt dat die specifieke school geen potentiële werkgever kan zijn of als het schooltype je niet direct aanspreekt. Loop ook daar een dag mee want je leert er hoe dan ook van! Weten wat je niet wilt of aanspreekt is net zo belangrijk als weten wat je wel wilt en waar je enthousiast van wordt. Je hoeft niet exclusief mee te lopen bij het vak dat jij wilt gaan geven: ook bij andere vakken leer je meer over de school, de leerlingen en je toekomstige collega’s.

Heb je nog tips/tops of een uitsmijter?

Aangezien ik nog druk aan het solliciteren ben, maak ik graag van de gelegenheid gebruik om even het spotlicht op mijzelf te richten! Zoek je voor het nieuwe schooljaar nog een tweedegraads docent Nederlands voor ongeveer 3 dagen per week voor jouw mbo of voortgezet (speciaal) onderwijs? Met mij haal je een pragmatische optimist in huis! Wat ik de leerlingen als extraatje wil meegeven is het creatief durven zijn met taal, en daardoor ook plezier beleven aan het spelen met taal. Laat even een berichtje achter en dan bel ik je om nader kennis te maken!

www.linkedin.com/in/liedekeoosterik